Udflugt til Dyrehøj Vingård på Røsnæs

Vi var fantastisk heldige med vejret ved vores tur til Dyrehøj Vingård ved Røsnæs, sol hele dagen, kun et par regnbyger medens vi var godt placeret indendørs omkring et flot bord og nød maden og smagsprøver på vinen.
Efter middagen var der smagsprøver på likør, bitter, dram og lidt stærkere varer.
Besøget startede med en omvisning i plantagen og vineriet.
Vores guide fortalte meget udførligt om vindruen fra start til hvor den kunne kommes på flasker.
Det starter med sygdomsfrie rødder fra USA som bliver sendt til Tyskland hvorpå planten podes og herfra købes.
Fra stokken plantes til de er 3 år kaldes de for ”babyer”. Fra 3 år til 10 år kaldes de ”børn”. Fra 10 år til ca. 20 år er de ”teenager” og er meget selvrådende, derefter er de voksne.
Det tager 6-7 år før de begynder at give frugt til brygning af vin og 30 år i alt inden produktionen bliver ensartet.

På hjemvejen gjorde vi holdt ved Munkholmbroens ishus hvor vi smovsede is, det bedste vi havde lært.

• slide

Kontakt os

Lokalhistorisk Forening for Slangerupegnen

Kongensgade 23,